Kjemikalier i barneklær

I dag er det et stort oppslag i Dagens Næringsliv angående forurensing og giftstoffer i klær til barn. Dette er selvsagt ikke bra, barn har et dårligere immunforsvar enn voksne, og jeg har selv vært opptatt av dette lenge men spesielt etter at jeg fikk barn selv. Det handler både om klær, matvarer, hygieneartikler og så videre.

For meg er det viktig å ta vare på miljøet, men også det at små barn ikke har et like godt immunforsvar som voksne. I symiljøet jeg er i så er vi flere som tenker på dette og diskuterer det. Selv var det med kjemikalier en av grunnene til at jeg begynte å sy klær selv til jenta vår, og også det å arve klær etter andre. På markedet finnes det mange stoffer som er GOTS-sertifisert og Øko-Tex Standard 100, og jeg prøver i stor grad å kjøpe mest det. GOTS-sertifisering tar for seg hele produksjonsprosessen også sosiale kriterier, noe som også gir en økt pris for metervaren.

Øko-Tex Standard 100 stiller ingen krav til produksjonen av materialene men stoffet skal ikke inneholde allergifremkallende fargestoffer eller kreftfremkallende fargestoffer.

I tillegg så vasker jeg alle stoffene før bruk, noe som skal være bedre med tanke på eventuelle rester etter transport og slikt.

Dette gjør selvsagt at prisene på varer fra meg vil ligge over priser fra H&M, Cubus og lignede, og når jeg i tillegg syr alt selv og ikke masseproduserer så vil det også øke prisene. Men for meg er det viktig å kunne tilby gode klær som varer lenge, ikke mister fasongen etter kort tid og ikke minst så fri for skadelige kjemikalier som overhodet mulig.

 

Sun and leaves

Legg igjen en kommentar

