Mønstre og søm

Det er altså en stor verden dette her, men jeg har alltid tenkt at jeg må prøve eller så får jeg det aldri til. Klart at man til tider da fyller seg selv med negative kommentarer om at man ikke får det til, det er for vanskelig eller at man tror man ikke gjør det bra nok. Jeg ser jo at mange er mye, mye flinkere enn hva jeg er med både symaskin og strikkepinner, men jeg gjør ting godt nok og jeg koser meg. Slike tanker må man bare legge bort!

Men en ting kom overraskende på meg, det at jeg ikke bare kan sy et plagg fra for eksempel Ottobre og så selge det. Det er ikke lov. Noen mønsterkonstruksjoner tillater salg i småskala, noen tillater fritt salg andre tillater det overhodet ikke, så jeg har sydd mye fra slike blader som sier at neinei, dette får du ikke selge, bare for å lære, teste og se hva jeg eventuelt kan gjøre annerledes slik at det blir mitt eget produkt (eventuelt sy fra de som tillater salg). Det å konstruere klær selv er ikke barebare, ikke rart det er mange års utdanning for å bli syerske.

mønsterkonstruksjonJeg har kjøpt inn mange bøker om mønsterkonstruksjoner, og småpludrer litt med ulike mønstre, men det tar tid. Men man kan og endre et allerede eksisterende mønster en del for så å kalle det eget. Selv synes jeg at jeg har kommet et bra stykke vei på kort tid. Barnesøm er jo forholdsvis enkel mønsterkonstruksjon, men til damer er det mer innsving, snitt, falder og alt mulig å ta hensyn til, så jeg har ikke sydd så mye av det. Har sydd til noen venninner og til meg selv, og jeg har også laget en helt selv. Ble ganske så stolt av å få det til!
Og det blir ikke bedre når jeg får tilbakemeldingen om at eieren er kjempefornøyd og har nå fått seg ny favorittsinglet.

Tester ut ulike mønstre til meg selv, og på den måten lærer jeg masse og samtidig får jeg nye klær! Kan ikke bli bedre!

Men nå håper jeg at jeg etterhvert skal bli flinkere til å lage ting helt selv, hvertfall til barn og tilbehør som vesker og slikt.

 

Legg igjen en kommentar

